Followers

Thursday, October 13, 2016

(RM 2165) BAJET KYOTO & OSAKA + UNIVERSAL STUDIO JAPAN (5 Hari)

(RM 2165) BAJET KYOTO & OSAKA + UNIVERSAL  STUDIO JAPAN (5 Hari) by Hang Dhamin
Ramai betul yang bertanya pasal bajet trip kali ni, So aku share sikit Pengalaman aku dan Perbelanjaan sepanjang 5 hari aku menjejakkan kaki ke Osaka & Kyoto kepada semua. Semoga bermanfaat dan menjadi inspirasi kepada kamu semua untuk Travel. Gitu ! haha. Kebiasaan trip aku takde la terlampau murah ( means semua bende nak paling murah) tapi takdelah trip Have – Have sangat. Trip biasanya aku rangka mengikut keselesaan semua partner trip aku termasuk keselesaan penginapan , pengangkutan dan bebanan yang dipikul. So mana yang korang rasa boleh cut bajet disitu dipersilakan terutamanya part luggage dan penginapan. Ni trip last minute so hotel agak mahal dan tak banyak pilihan.
Untuk pass sepanjang di Kansai. Aku tidak mengambil apa – apa pas. Pada mulanya aku nak ambil kansai Thru Pass for 2 days bernilai 4000 yen. Tapi selepas membuat perkiraan kami hanya memerlukan 2,560 yen sahaja untuk 2 hari yang penuh. Maka kami decide untuk membeli sahaja tiket secara Manual untuk kemana – mana. Mula2 memang pening sikit. Tapi lama2 ok la. Banyak choice pass yg ada. Study sikit la kot ada yang kene dengan trip yg korang rangka.
Detail Cost
Flight : RM 550 ( 0800 am – 1530 pm)
Luggage : RM 178 (15kg) pergi (15 kg) balik
In Flight Meal : RM 15 (balik sahaja)
Insurans AXA : RM 27 (5 Hari)
Wifi Wiyo (klia2) : RM 60/ 3 orang = RM 20 (5 hari)
Makanan for 5 days : RM 67 (Brahim,Meggi,Nestum,Paru & sambal kentang) perperson
Hotel Kyoto : Rm 234 ( 2 days) KAEDE GUESTHOUSE By Booking.com
Hotel Osaka : Rm 479 ( 2 Days) Hotel Sun White By Booking.com
Total perbelanjaan hari 1 – 5 : RM 595
Total : RM 2165
Itinerary & Train Cost :
DAY 1 : Total Cost : 1,230 Yen
Kansai Airport – Kyoto : 1,230 Yen
·         Kami tiba di Kansai Airport Jam 3.40 Petang waktu Jepun. Dari Kansai Airport kami ambil train terus ke Kyoto (Karasuma Station) dimana terletaknya Guesthouse kami. Kami mengambil train Nankai Line untuk kesana. Ni bukan direct train dan perlu tukar beberapa station. Ada direct Train tapi Mahal. Disebabkan kami tak Rushing dan perlu berjimat cermat. Kami pilih laluan ini.
·         Check in . Rest dan bincang Plan untuk esok .
Day 2 : Total Cost : 2,508 Yen
1.       Bamboo Forest Arashiyama :
·         Train 220 yen
·         Teksi 590 yen (dari train station ke Bamboo. Boleh naik bus) = 148 perperson
2.       Sagano Romantic Train :
·         Train (Romantic Train) – ke Umahori 620 yen
3.       Inari (Gerbang Oren)
·         Train dari Umahori – Inari : 410 Yen
4.       Kiyomizu Dera (Temple)
·         Tren Inari – Kiyomizu Gojo : 270 Yen
·         Fee Temple : 400 Yen
5.       Kyoto Tower ( luar sahaja)
·         Kiyomizu Dera – Kyoto Station by Bus (bus 100) : 230 Yen
·         Kyoto Station – Guest House : 210 yen
DAY 3 : Total Cost : 1060 Yen
1.       Kyoto to Osaka  : tren 640 Yen
·         Dr guest house kami direct ke Hotel kami di Osaka ( TanimachiYonchome) transfer train
2.       Osaka castle : Free. Jalan kaki.
·         Hotel yg kami pilih berdekatan dengan Osaka Castle. Lebih kurang 10 minute perjalanan. Kami smpi awal pukul 12 tgh. So drop beg dekat hotel dan pergi jalan ke Castle dulu. Tak masuk dlm Castle. Fee berlainan.
3.       Check In
4.       Hard Rock Café Osaka
·         Tren ke Hommachi : 180 yen
5.       Dotonburi :
·         Tren ke Namba : 180 Yen
·         Tren ke Tanimachiyonchome (BalikHotel) : 240 Yen
Day 4 : Total Cost : 8,720 yen
1.       Universal Studio Japan
·         Tren ke  UniversalCity : 400 Yen
·         Tiket USJ 7400 yen
2.       Hard Rock café USJ : di kawasan yang sama
3.       Umeda : Eyes on Osaka
·         Tren ke Umeda 180 yen
·         Fee entry 500 yen
·         Balik ke guest house : 240 Yen
Day 5 : total cost : 1160 Yen
1.       Osaka Castle : free. Shooting with yukata (luar sahaja)
2.       Check out jam 11 am
3.       Umeda : last shopping
·         Tren ke umeda 240 yen
4.       Airport Kansai  : fligh 440 pm
·         Dari umeda ke Aiport 920 Yen
Total (day 1 – 5) = 14,678 Yen = RM 595 (1000 yen = rm 40.50 )
·         Diatas tu kos wajib yang aku bayar sepanjang tempoh 5 hari disana . kos diatas tak termasuk souvinier yang aku beli dan air2 dan jajan2 yang aku beli sepanjang disana. Aku bawa rm 300 yang ditukar ke Yen untuk membeli brg2 yang aku nak dan makanan2 yang aku teringin nak makan kadang2. Sebab kami dah bwk makanan dari Malaysia so mmg dah ada makanan dalam bajet diatas. Tapi tak habis pakai pun. Ada lebih lagi ni ha. Pendek kata duit belanja sila tukar ikut kemampuan dan keperluan masing2. ENJOY JAPAN and Spread The LOVE. Semoga Bermafaat. XOXO Hang Dhamin.

EijA:) said...

lawaaaa gambar....
p/s:finally, ad update dari hg dhamin.heheh

ina said...

salam nak tanya, bila waktu awak pergi ke osaka ni?

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

JESS said...

Hi Admin & Kawan-kawan. :) mari join 💡"Singapore (SG) Tour 1-Day Trip" from JB serendah RM109 dengan sis / 🔎🚩Backpacker Trip Jelajah SG dari serendah 🔥RM90-RM60 sahaja...

Juga ada promosi; 🔖PAKEJ USS Trip dari JB @ 🔶Tiket Masuk Singapore (USS-SEA Aquarium-SKYLUGE-Lebih dari 30 JENIS!) All at %% Discount Price! Nak Private Tour 🚘 (car/starex)? Pun ada.. Silakan tanya...

Bole WHATSAPP ke ✔+6012-7760219 (JESS) - Agent SG & JB, Love Travel *Contact: ✔+6012-7760219

*Silakan lawat >>> ★ FB.COM/LOVETRAVEL86

Susan said...

This content is written very well. Your use of formatting when making your points makes your observations very clear and easy to understand. Thank you. Pictaram and the other pages describe themselves as 'Online Instagram Posts viewer', which operates through the Instagram API.