Followers

Thursday, September 16, 2010

THE MAKING OF H.A.R.I. R.A.Y.A ll Makan – Makan ll

Raya Mai dah …Makan Ape best korang nie? Tuk enrty kali nie..Aku saje nak kongsi ape yang menarik yang ada kat Kg  aku this year for Raya…Hari Rabu bersamaan 8 hb September 2010…Aku dan Family bergerak pulang ke kampung Halaman di Simpang Pelangai Bentong, PAHANG..Kire2 dua jam perjalanan dari rumah aku….Dekat je…Tp syukur sebab aku masih de kg…Boring gile kalau beraya dekat Selangor….! Pas balik keje terus cabut! Memang dah takde hati mau rehat – rehat kat rumah dah…buke puasa dalam kete jer…Senang..Buang mase je nak berenti kat Kedai makan tuk berbuka….sebab sudah pasti hidangan yang Syiiiiok menunggu kat Kg tu dah! Haha…bab makan sentiasa No 1 tuk aku….sbb tu makin bulat dari biase…

Sesampai di kg Halaman…Atuk dan Wan dah standby tunggu depan pintu….pakngah dan Makngah aku pun baru sampai pada waktu yg same…kecoh la kampong tu bile smua cousin – cousin aku dah sampai! Tu yang syiiiok tu nak kumpul raya…! Pas angkat – angkat barang…diorg pun dah standby Makanan Kat dapur..melantak Time…Wan masak ikan patin masak lemak cili api..Adus..aku tak makan la plak…haha..diorg yg lain excited la nak makan!..sik baek pakngah aku ade bwk bali KFC lebih diorg buke td..Yang tu aku rembat dulu! Aku dan ayam mmg tak boleh dipisahkan…Pas makan..borak-borak….Tido beratur diruang tamu sambil TV melihat kitorg! Sahur tuk Last puasa aku tak bangun pun…..sebab ade ikan je..aku malas mau bangkit! Haha…gile kejam….

Khamis ll 09 September 2010 ll Seawal pagi diorg dah bangun standby mau masak tuk raya nanti…aku sebagai cucu yg cemerlang lantas mengangkat diri sebagai cucu kesayangan…aku bangun pukul 10 bersama cousin2 malas yang lain…..hahaha..memang kitorg tunggu wan pokpek2 suh mandi baru la kelam kabut smua bangun…lame dah tak dengar bebel…rindu jugak kadang – kadang…

Aku nie ape je lah yang rajinnya…pas siap mandi smua…aku amik alih tugas memarut kelapa..tudia..berbiji2…maklumla..nak wat rendang ayam…daging…lemang…air cendol…smua nak pki santan….so aku layan je la sejam dua depan mesin kelapa tu…pas siap..aku kene jage lemang plak..tahun lepas aku jaga hangus..abis kene bahan..tahun nie nekad jaga bagi elok…korang layan je la menu – menu yang dimasak dikampung aku nie…  :: Syiok Nya Raya oi! ::

Kek...Handmade..akak aku yang buat!

Nie la hasil kek nya......
Rendang Daging
Rendang Ayam
Lemang
Nasi Impit
Laksa
Kuah laksa
Mee Kari
Happy Birthday Wan yang ke 67..Smoga Panjang Umur Murah rezeki....amin....

No comments: