Followers

Friday, October 5, 2012

Travel l Semarang + Pulau Karimunjawa PART 1

Kredit tuk Dan Arif sebab perkenalkan tempat nie dan Banyak membantu memberi Info2 berguna.Aku Rasa Trip nie paling banyak Drama ! hahaha. JOm Start Perah otak Mengarang.

LCCT - SEMARANG  (28 September 2012)

Seperti perancangan Asal aku bersama 4 budak opis aku Caol, Aieen, Erry dan Bard akan bergerak dr KL Sentral kerana aku dengan rajinnye bekerja pada hari Jumaat itu ! Cemerlang bukan. sbb tu Bos sayang dan slalu lepaskn aku g bercuti lame2..haha dan KakiJalan (KJ) akan menyusul dari Putrajaya Sentral selepas berjaya melarikan  diri dari Meeting. #Errrkk ! mcm mane KJ bleh ikut nie. Panjang kisahnye selepas gagal beli tiket murah aritu. #Drama1

Selepas kami berkumpul di Kl sentral untuk naek Bus ke LCCT. Aku terperasan Boarding Pass takde dalam beg ! adoi. tertinggal kat opis. haha..berlari aku balik opis. sik baek 5 minit je dah smpi. Bos siap bwkkan turun tiket dan tunggu kat Lobby. nie sayang bos lebih nie. #Drama2

Cost :
Tiket Bus Kl Sentral - LCCT : RM 8.00/Person

Kami smpi di LCCT sekitar jam 2.00 petang dan penerbangan pada jam 3.15PM. Selesai urusan CheckIn Beg. mkn Mcd Dulu alas perut sehingga jam 2.40PM dan selepas itu beratur die tempat pemeriksaan HandLuggage. Bleh x nak skip part nie sbb aku bengang gile dengan kelembapan AirAsia pada haritu.

FastForwar cerita smpi la Gate ditutup kitrg x dapat masuk sbb ramai gile org beratur. Setelah bertembak2 bertumbuk2   sedikit tikaman lidah dilakukan didepan Gate dan satu hentakan padu tangan keatas meje kaunter dan disupport oleh beberapa passanger luar yg juga gagal masuk kami menang . YEAYYY..berjaya masuk dengan hati panas membara. Kene lari 200 meter jauhnye sbb boleh pulak kapal terbang tu parking paling jauh sekali ! baru aku sedar aku ade bakat dlm lari pecut. #Drama3

Perjalanan mengambil masa 2 jam 30 minit dan kami tiba di Semarang Jam 4.45 (waktu semarang/Awal sejam). selesai urusan mengscan 5 jari dengan penuh bergaya dikaunter. maka bermulalah journey kami di SEMARANG.

Teksi :
Amik teksi Airport dari Aiport ke hotel : 35,000 Rupiah/Taxi (RM12 Anggaran)

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 15 minit. Sepanjang perjalanan kelihatan sawah padi . Rail keretapi yang menyambut kedatangan kami.

Hotel :

Hotel Olympic Semarang
Jl. Imam Bonjol no 126 Semarang 50132
Telp +62 24 3541102
Fax  +62 24 3564103
Hp    +62 8112717726
Email : reservation@hotelolympicsemarang.com
(Booking aritu kitrg buat melalui Booking.com l Bayar masa sampai)

Cost Hotel
Twin sharing + Extra Bed (3Person/Room) = 230,000 Rupiah/Room (RM 75 Anggaran)

Sebab2 hotel ini dipilih :

1. Murah tp selesa walaupun tak mewah.
  2. Sampai Semarang dah petang dan perlu check out awal Pagi. so tak perlu la nak mewah sgt tidurnye.
  3. Ni percutian budget. so smua harus dibawah budget ya.Peace.
MISI TEROKA SEMARANG BERMULA :

setelah mengajukan soalan bertalu2 kepada Abam Jaga kaunter pendaftaran. Maka die telah menguruskan satu Avanza untuk membawa kami berjalan2 pada mlm itu.

Cost Avanza hari pertama : 150,000 Rupiah/van (RM 50 Anggaran)

Lokasi Pertama :

KAMPUNG LAUT ( TEMPAT MAKAN)

Hajat besar dihati hari pertama nak makan kat sini. sbb masa google smart gile view die. tp selepas sampai kesana PakDrebar ckp mkn disini mahal. terus Cancel cr tempat laen. sbb bkn ape. sbb baru hari pertama dah nak bermewah2 nnt baki 4 hari lg takut enggak cukup ongkosnya. So tukar Plan B. Cari kedai yg sedap yg laen.

Kat bwh nie view kedai nie. Menarikkan. tp segan plak nak turun semata amik gambar. haha. so amik dr google je la kasi korg tgk !

Google
PAK SANGKLAK (SPEACIAL SEAFOOD)

Kedai ini terletak di Jl. Telaga Mas Raya No B1 Semarang. Makan sini Sedap oi. Sampai jilat jari Makan.

Menu :
6 nasi putih
1 Porsi ikan kakap putih masak Asam manis
1 Porsi Udang goreng mentega
1 Porsi Cumi (Sotong) cabai hijau
1 Porsi Kangkung goreng Belacan (lupe  name) haha
6 Air pelbagai perisa

Cost : 230,000 Rupiah (RM 75 Anggaran)

Selepas bacaan doa. Semua terus diam dan makan. Laparyeeeee....

Lokasi Kedua:

SEMAWIS (CHINATOWN) PECINAN SEMARANG

Tempat nie lebih kurang mcm Uptown kalau kat KL tp kawasannya x la sebesar mana. Tapi hati2 kalau nak mkn kat sini. ade yg halal ada yang tidak. kitorang decide lepak sini je sbb kebanyakan kawasan pelancongan dah tutup. lgpun kitrg mmg dah plan merayau Semarang pada hari terakhir selepas pulang dr pulau. So arini rilek2 saja.

Kat sini kitorg try Pisang Bakar ! Mabeles. sedap dan memudahkan pencernaan.haha

Nie menu2 yg boleh ditengok je dari jauh. kalau yang bukan beragama Islam boleh la. Peace no War

Nie la kedai paling lama lepak ! makcik tu dah nak tutup kedai pun boleh bukak balik ! paling x ble bla. Yang x nak beli bayar dulu berbanding yg betul2 mencari....sik baek satu je kedai Crook nie kalau x smua kedai disinggahnye. bahana..Bahana...

Lokasi Ketiga :

KOTA LAMA SEMARANG

OTW pulang ke Hotel kami dibawa oleh Pak Drebar melawat Kota Lama Semarang. kire kalau kat Malaysia Macam Masuk Melaka la. Cume melaka lagi Cantik. disebabkan baru smpi. masing2 dah penat. so tak lama kat sini. Amik gambar sepuas hati dan pulang untuk tidur !

sayang kawasan ini tak dimajukan sebab bangunannya masih elok tapi tidak digunakan! bak sini bg aku. biar aku buat hotel !

Bersambung........ Semarang ---> Jepara----> - Pulau Karimunjawa  ( StayTuned.....)

Farikica said...

starting journey aja dah pelbagai drama ko buatkan...?

Hang Dhamin said...

Farikica : itula...drama part tak lepas Gate pelepasan tu plg cuak ! siyes cuak....mmg dah mcm drama kat tv.

Mie said...

Macam amazing race da... hari pertama pun dah padat acaranya...

Hang Dhamin said...

MIe : masa itu mas katanye...terpaksa la susun jadual padat2 kasi smua tempat dpt di explore...tabah

cik sophia kirai said...

haha aku pon aritu lajuuuuu je g gate p1 pastu akak polis tanye nak g mane..serentak jawab baaaliii gile excited sekali akak tu kate ni gate domestik dik..puiii malu gile trus bepaling dan berlalu hahaha sebnanye gate t10..hahaha syoknye travel!!!hehe

Hang Dhamin said...

Phia : hahahaha...lawak gile oi....patut org tu jwb..sini nak g BALIk Pulau dik..Bali gate laen..hahaha

Unknown said...

hi,
im planning to go to Karimunjawa 1st March ni. thanks for posting and write a review about it. i pun stay dekat laguna inn, just nak tanya is it far dengan alun-alun tu. and dekat semarang, u guys deal dgn supir tu time sampai ya.

Hai TJ

alun alun kitrg pergi jalan kaki je dari laguna inn tu...masa dekat semarang supir tu mmg driver dekat hotel tu..so kitorg deal dengan die kat sana je..